Sunday, March 22, 2009

Mungkin

Persahabatan adalah suatu yg harta yg berharga.

Assalamualaikumussalam wbt

Pertama sekali dan untuk selama-lama kita panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kpd Allah swt yg masih lg memberi izin untuk kita semua terus bernafas dan menikmati segala nikmat-Nya. Seterusnya, selawat serta salam ke atas jujungan Mulia kita, Muhammad SAW yg telah pergi meninggal kita hampir 1400tahun lamanya.

Memandangkan kita masih lg berada dlm bulan kelahiran Nabi SAW kita, suka untuk diri mengupas serba sedikit ttg peribadi mulia Muhammad SAW. Secara kebiasaannya, sambutan hari kelahiran hanya akan disambut semasa hayat seseorg individu itu sahaja dan taakala nyawa dipisahkan dr jasadnya, maka terhentilah sambutan ini.

Tetapi bagi individu yg amat paling dan sangat istimewa, maka sambutan ini akan terus berlansung sempena mengingati jasa atau dgn nama lain nya pengorbanan yg telah dilakukan semasa hayatnya.Maka, atas sebab inilah kita terus mengadakan Sambutan Maulidur Rasul ini dr peringkat sekolah hinggalah kebangsaan.

Diri ini amat pasti, kebanyakan dr kita semua pernah terlibat dgn aktiviti ini ketika di zaman persekolahan dahulu. Dan sudah semestinya setiap tahun, tema Maulidur Rasul akan menekankan ttg peribadi mulia Rasulullah SAW. Sedar atau tidak, antara individu yg plg gembira ketika kelahiran Nabi SAW adalah Abu Jahal iaitu bapa saudara Baginda SAW yg mana telah memperuntukan sebahagian besar wang dan juga ternakannya sempena dgn kelahiran Nabi SAW.

Abu jahal sgt gembira kerana anak saudara yg baru dilahirkan adalah seorg lelaki kerana ketika itu perempuan hanyalah dianggap beban dan alat dlm masyarakat jahiliah. Tetapi sayang sribu kali syg, insan ini yg mana amat gembira dgn berita kelahiran Nabi SAW akhirnya dilaknat oleh Allah SWT akibat menentang kuat ajaran dan peringatan yg dibawa Nabi SAW.

Bukan sahaja itu, abu jahal juga sorg insan yg cukup tidak senang melihat individu yg lain mengikuti dan mengamalkan ajaran Islam. Bermacam-macam cara yg insan ini lakukan untuk mnghalang dakwah Nabi dan tidak kurang juga dgn fitnah dan tomahan yg dilemparkan ke atas Rasulullah SAW . W/bagaimanpun, Nabi kita ttp istiqomah dlm meneruskan ajaran dan dakwah Islamiah.

Rasulullah SAW juga pernah membelah bulan untuk membuktikan bahawasanya dirinya adalah seorg Nabi dan Rasul yg diutuskan oleh Allah SWT ttpi abu jahal ttp terus menerus menghalang usaha Nabi kita...

Apa yg ingin diri ini sampaikan adalah suatu yg amat menyedihkan apabila seseorg insan yg mulanya amat gembira dgn kelahiran Rasulullah SAW ttpi berakhir dgn menentang kuat Islam atas sebab mahu menjaga kepentingan diri sendiri dan asyik dgn dunia sementara ini.

Sekarang, kita cuba tenung diri masing-masing, banyak mana kita korban untuk mengamalkan ajaran yg dibawa Rasulullah SAW dan banyak mana kita korban untuk dunia sementara ni. Bab kata pepatah berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian. Dgn kata mudahnya, disebalik setiap kejayaan itu ada terselit pengorbanan dan semua orang tahu kejayaan itu tidak akan dtg bergolek.

Nabi kita banyak korban masa dan wang untuk Islam dan atas sebab inilah kemanisan iman itu dtg dlm dirinya. Nabi SAW adalah insan yg maksum, suatu jaminan dr Allah yg mana segala dosanya akan diampun, tapi Rasulullah SAW ttp byak beramal atas sebab nak tunjuk kat kita semua bahawasanya iman ini amat berharga, perlu berusaha untuk mendapatkan nya dan bukannya senang.

Apa beza orang yg beriman dan orang Islam?(ssh nk jwb ni, bg contoh r). Dlm alquran byak memperinci ttg perintah Allah dan org beriman, contohnya ayat perintah berpuasa,

FirmanNya "Wahai orang-orang yang BERIMAN, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa (Al-Baqarah : 183)"

Jelaskan apa perbezaan org beriman dgn org Islam. Kalau mengikut istilah matematik, Iman ini adalah subset bg Islam, maknanya, org Islam tidak semestinya beriman manakala org beriman mestilah Islam dan jurang antara mereka amat jauh sekali, lg jauh dr langit dan bumi.

Semua org dh tahu bahawasanya dunia hari ini mengakui bahawa Rasulullah SAW adalah manusia yg paling berpengaruh (no 1 beb) atas muka bumi Allah SWT. (taip je kt google klu nk bukti). Jadi, kalau ada apa-apa masalah rujuklah kepada Nabi Muhammad SAW.Ya benar Rasulullah SAW telah wafat tp Baginda telah meninggalkan dua "permata" yg plg berharga iaitu Al-quran dan Sunnah dan jaminan Rasulullah SAW iaitu sesiapa yg berjaya memiliki kedua-dua ini dlm hidupnya akan selamat dunia akhirat. Senang kan?

Hari ini semua org kata "aku cinta Rasulullah SAW" tp lupa akan kewujudan Al-quran dan Sunnah. Al-quran dan Sunnah sekadar dlm buku dan kitab, dlm bingkai kaca, dlm kaset, dlm vcd tp dlm hidup yg sebenar bende lain yg dijadikan panduannya (ak pom same). Yg plg sedih lg, ada sesetengah tu siap kutuk-kutuk org yg cuba hidup kan Sunnah Nabi dan juga cuba hlg pihak yg nk impliment Islam yg sebenar. Sedihkan? Tp, jgn kecewa,jgn putus asa, sbb semua nya ada hikmah dan hidup ini xlama pun.

Apa sebenarnya yg tersirat dlm wasiat terakhir Nabi SAW?Hari ini boleh dikatakan semua rumah org Islam mempunyai Al-quran dan Sunnah(hadith dan segala yg berkaitan dgn Nabi SAW), apa lg yg kurang? Jwpannya, mestilah ttg pratikalnya iaitu pembawaan Islam dlm segala-galanya. Semua org boleh bersyarah panjang ttg karekter Nabi SAW tp belum tentu dpt mencontohinya.

Pemikiran Rasulullah SAW tertumpu kpd usaha menyelamatkan umat dr api neraka tp hari ini umat Islam tertumpu kpd usaha mengejar dunia sehingga ada sesetengahnya sanggup meninggalkan tuntutan agama. Sesungguhnya dunia ini 'shadow, if u try to catch it, u never get it, but if u turn 180 degree, it will follow behind u'.

Nabi Saw xbimbang jika mana umatnya miskin, bkn fakir miskin ye, tp apa yg membimbangkan Rasulullah SAW ialah apabila umatnya kaya.Baginda SAW sendiri menolak tawaran dr Malaikat yg menawarkan Baginda SAW harta yg tidak terkira nilainya, dan dgn rendah hati baginda membalas beliau lebih suka untk berlapar seharian dan makan untuk hari yg seterusnya kerana kemiskinan tidak akan sesekali mnghalang seseorg dr mengingati Allah SWT.

Buktinya, hari ini kita dpt melihat kejayaan adik Nur Mardiah yg mana berpuasa untuk menjimatkan belanjanya memandang keluarganya yg miskin dan dlm masa yg sama berjaya mengatasi semua pelajar di Malaysia termasuk di SBP,MRSM dan sekolah2 premier yg mana makan 5 kali sehari untuk menjadi pelajar terbaik SPM.(Hoho, kalau sudi dtg la belajar Canada, specific lg kt U of A) .

Berlainan pula dgn kebanyakan yg kaya yg sememangnya sibuk atau pun perasan sibuk sehingga mengabaikan tuntutan agama.Bermacam-macam alasan dikemuka, sejuk la ,meeting la, clas la, lab la, majikan xbagi la. Untuk makluman, dua jenis manusia je blh tggl solat, pertama org dah mati, kedua org yg hilang kewarasan atau gila. Semoga glg ini insaf dan kembali ke landasan Islam yg sebenar, IsyaAllah.

Akhir kata, cintalah Allah SWT dan Rasulullah SAW dgn cinta yg sebenar-benarnya, tegakkan Islam sebagaimana teguhnya langit yg tiada tiangnya, InsyaAllah.

Thanks 4 my lovely sis, haha.

5 comments:

SyAiRaH aRIsA said...

assalamualaikum dan salam ziarah...
teruskan usaha anta dlm menghasilkan karya22 yg berunsur keislman..

liza said...

Di segi syariah awk berpaut di landasan yg sepatutnya.Walau jauh di perantauan ttpi awk tetap memuji-muji junjungan kita.Ibarat memakan buah, (contohnya durian)... mestilah dikopek kulitnya barulah dapat merasakan keenakan isinya.
Begitu jugalah dgn inti pati al- Quran. Awk jgn lupa kesahihan yang menyatakan bahawa Allah berkehendak kepada yang dikehendakinya. Berbalik kpd soalan yang awk jwp sendiri iaitu apa yg membezakan org Islam dan orang beriman? Jawapan awk tu tidak betul... Dan tidak pula saya mengatakan jawapan saya betul!
Tetapi cubalah mainkan di minda awk dengan jawapan saya ini...
Orang yg beriman itu hanyalah Nabi Muhammad. Manakala orang Islam adalah umat Muhammad yg diakui.
Ringkas kan ! Tapi dalamilah pengertiannya...

Anonymous said...

aamr88

to liza:

saya pom xkate saya betul tp sye xbrape stuju dgn jwapan ringkas awk tu

quote:
"Orang yg beriman itu hanyalah Nabi Muhammad. Manakala orang Islam adalah umat Muhammad yg diakui."

statement ni diragui dan perlu kepastian.

sila jelaskan ASAP....

Anonymous said...

aamr88

senang je, kte tnye ustaz. mlm ni ak g tnye

Anonymous said...

to liza and aamr88

so apa jawapannya kepada persoalan awak berdua?