Saturday, March 27, 2010

Yang mana satu...



Snowman akhir zaman....

Assalamualaikum WBRT..

Alhamdulillah, segala puji bg Allah SWT, Tuhan yg Memiliki segala-galanya termasuk la jiwa dan jasad ni. Dan Allah SWT yg sama yg tlah menghntar seorg individu yg cukup istimewa untuk dijadikn qudwah hasanah untuk umat akhir zaman ini iaitu Nabi Muhammad SAW serta para sahabatnya R.A.

Bukan senang untuk seseorg individu untuk berbicara dan faham ttg agama. Sudah tentu lah kayu ukurnya ialah ilmu di dada, bukan sekadar cakap2 yg didengari dr sumber yg xdikenal pasti. Hakikatnya, carilah ilmu agama agar tidak tengelam dlm dunia.

Sejarah tlh m'buktikn manusia mmg cenderung untuk percaya kpd kata2 yg sedap untuk isi perut tnpa diselidikinya. Terlalu banyak contoh yg ada, cuma yg tggal hanya untuk diambil iktibar shj tp malangnya kebanyakan manusia tlh lama buta, buta disebbkn dunia, lemas tanpa air di dalamnya.

Apa yg tggl hanya leka dan asyik dgn urusan dunia. Dan tatkala dtg perihal agama, ditentg habis-habisan oleh nya smada sembunyi atau nyata, seolah-olah segala perihal agama , dialah juara, padahalnya hampes2 shj.

Kembalilah ke jalan yg nyata, jalan yg menuju kefahaman dan perbezaan hak dan batil. Hanya dgn ini, Islam akan bangkit semula, bangkit untuk selama-lama.

Bab dunia, apa2 pun boleh tp bab agama kenapa berdalih?adakah hidup ni untuk selama-lamanya atau untuk sementara? Apa kita terlalu buta atau terlalu tuli atau terlalu lemah. Xperlu fikir jauh, tgok sahaja solatnya. Seorg body builder mmg gagah perkasa tp belum tentu subuhnya... lemah dek kerna rohaninya lapar, lapar akan santapannya.

Sebnyak mana gajahnya subuh kita, sebyk itulah akan disoal-NYA. Jawapannya mungkin sama tp bagaimana dgn kekerapannya. Apakah tiada penyelesaiannya atau buat bodoh shj...

Hakikatnya, kita ada pilihan, pilihan untuk menentukan masa depan, syurga atau neraka... Dan apa yg menariknya, pilihan itu perlu dibuat di atas dunia, dunia yg penuh pancaroba. Selagi masa masih ade, ruang taubat luas terbuka, hanya perlu pilih shj.

Keputusan akhir di dlm tangan-NYA, tp dah xde pluang kedua. Hanya blh pilih di dunia, akhirat pula untuk hitungan shj.

Dengar tu encik berdua (Ali Ashraf), bercakap shj xberguna, kne buat apa yg dikata... dan xde kne mengene dgn sape2 yer, so jgn mudah terasa, nnt cepat tua.

Selamat Hari Raya
Maaf Zahir Batin

No comments: